Sinds lange tijd weer eens een dag motor rijden!! - Reisverslag uit Ranong, Thailand van renejenny - WaarBenJij.nu Sinds lange tijd weer eens een dag motor rijden!! - Reisverslag uit Ranong, Thailand van renejenny - WaarBenJij.nu

Sinds lange tijd weer eens een dag motor rijden!!

Door: Rene en Jenny

05 Maart 2006 | Thailand, Ranong

Sa-wat-dii,

Gisteravond zouden wij op de nightmarket onze maaltijd 'scoren'. Na 2 kilometer gelopen te hebben, bleek de nightmarket er niet te zijn. Shit!
Daarop zijn we nog een stukje verder gelopen en hebben gegeten bij een restaurant aan Highway 4.
Jenny laafde zich weer eens aan een van haar favorieten, te weten chicken with garlic (a shitload!) and pepper.
Rene had ditmaal een fried mixed mushroom with prawns. Wederom was het enorm genieten geblazen.
Het eten speelt in de Thaise cultuur een enorm grote rol. Ze eten wel vijf keer per dag, dus moet het dan ook wel erg lekker bereid worden. Anders eet je niet zo vaak op een dag.
Wij eten geen vijf maal op een dag, maar ervan genieten doen we voor tien!

Na de maaltijd zijn we een stuk verder wezen lopen. We hoorden op een gegeven moment harde muziek, hetgeen onze aandacht trok. Toen we de (sport)hal naderden, bleek het om een soort van kinderfeest te zijn. De kinderen aldaar waren allemaal prachtig uitgedost en opgemaakt (ook de jongentjes) en ze traden op een podiumpje op. Dit was voor ons buitenstaanders een erg vermakelijke gebeurtenis. De kinderen waren natuurlijk enorm enthousiast en hadden veel plezier. Als je daar dan naar kijkt, is dat ook erg plezierig.
Daarna hebben we ons rondje Ranong (5 km) afgemaakt en hebben we onze vermoeide lichamen in een stoel voor ons hotel geplaatst.
Daar hebben we lekker rustig van 'the streetlife' genoten, hetgeen op zich rustig is.

Rene werd vanmorgen als eerste wakker en heeft zich na het douchen met een kop koffie en een sigaretje voor de lobby aan de straat gesettled, terwijl Jenny nog even goed wakker werd na een slechte nachtrust.
We zijn toen als eerste een motor wezen huren, waarna we het plan hadden opgevat om
te gaan ontbijten waar we gisteren het megagrote American breakfast hadden genoten.
Ditmaal wilden we voor de verandering eens geen eieren bij het ontbijt, want we eten wel heel erg veel eieren in Thailand. Dus dachten we mixed fruit with yoghurt en muesli/cornflakes te nemen. Wat schetst onze verbazing? Hebben ze geen fresh fruit meer!! Een schande voor een restaurant in Thailand!!!!!

We zijn toen naar J&T gegaan, waar we de dag van aankomst in Ranong een maaltijd hadden gepakt, in de veronderstelling dat ze daar ontbijten serveren. Niet dus!!
Toch hebben we daar ontbeten. En wel een ontbijt die we tot dusver nog niet in Thailand hadden genuttigd, namelijk een sorbet!!
Jenny nam een Banana Split en Rene een Scooby Dooby Doo. En het moet gezegd worden, die gingen er erg goed in en vulden ook best de maag.

Inmiddels was het 10.45 uur, dus de hoogste tijd om op ons stalen ros te klimmen.
We zijn zo maar wat lukraak wezen rijden, wetende dat er hoe dan ook bergjes te beklimmen waren. Ook hier is de omgeving bergachtig, edoch lang niet zo hoog als in het noorden.
Na een klein uurtje gereden te hebben, zijn we halt wezen houden bij een watervalletje aan de kant van de weg.
Na een verkoelend en verfrissend drankje te hebben genuttigd, zijn we weer verder gereden.
Zo rond 12.30 uur hadden wij beiden al weer een stevige trek ontwikkeld, dus hebben we de eerste de beste gelegenheid die ons voor de wielen kwam aangegrepen.
Het werd min of meer een vrij simpele maaltijd. Jenny had gekookte kip en witte rijst en Rene gebarbequed varkensvlees met een sausje en witte rijst.
Boven op onze gerechten lag Calendula, maar gelukkig als garnering. Dus konden we die rommel zo aan de kant schuiven.
Het eten was voor Thaise begrippen niets bijzonders.
Na de maaltijd zijn we via een binnenweg over een aantal bergjes en langs een tweetal rivieren, waarvan een best groot was, terug gereden naar Ranong.
Onderweg reden we langs een plantage waarvan we het vermoeden hadden, dat het cashewnoten waren.
Jenny is bij een daarvan afgestapt om te checken of onze vermoedens ook klopten. Daarbij moest ze wel door een berm lopen. Ze kon echter niet determineren of het al dan niet cashew was.
Eenmaal terug bij de motor viel wel te observeren dat ze haar onderbeen onder de schrammen had en daarbij ook aardig wat stekels in haar been had opgelopen.
Nadat ze zo goed en kwaad als dat het ging de stekels uit haar onderbeen had gehaald, hebben we de tocht voortgezet.

Eenmaal terug in Ranong zijn we naar de haven gereden, alwaar alle vissersboten aanmeren en hun dagvangst afleveren. Dat hebben we echter niet gezien. Waarschijnlijk gebeurt dat in de ochtend, want vaak varen ze later in de middag uit. Rene wil dan ook morgenvroeg op een vroeg tijdstip weer die kant op. Jenny twijfelt over of ze mee gaat, want wel erg vroeg!
In de haven merkten we beiden op dat we wederom een redelijke zonverbranding hadden opgelopen. Het zal ook eens niet!!
Het was dus voor vandaag wel weer welletjes voor wat betreft het motor rijden onder toezicht van de hete koperen ploert, dus togen we naar ons hotel voor een siestaatje.

Uitgerust en opgedirkt zijn we naar de 'market' dichtbij ons hotel gegaan, om daar onze avondmaaltijd te pakken.
We hadden al geruime tijd geen Pad Thai meer gegeten, dus dat werd het voor ons beiden. Jenny met kip en Rene met varken. De vrouw bij wiens toko we plaats hadden genomen, maakt dus fabelachtig goede Pad Thai. Om je vingers bij af te likken!!
Rene had echter een minder goede ingeving. Hij koos als drinken icetea.
Toen hij deze kreeg, schoot hem iets te binnen wat hij eens in de L.P. had gelezen. Namelijk dat ze er melk bij in doen en indien je dat niet wil, je dat dan expliciet dient te vermelden.
De eerste slok was nog wel okay, maar bij elke volgende slok ging het meer en meer tegen staan. Het smaakte net zo slecht als dat de 10 kruiden sauna die we in Pai hadden gebruikt stonk. Goor dus!! Halverwege heeft Rene het goedje dan ook aan de kant geschoven.

Morgen staat er weer een dag motor rijden op stapel. Dan ook zullen we de plaatselijk hotspring eens even serieus checken.

Tevens hebben we besloten om aanstaande dinsdag 's morgens om 08.00 uur met de bus naar Bangkok terug te gaan.
We willen Bangkok en de omliggende steden en dorpen wat beter verkennen dan dat we tot dusver gedaan hebben. Daar hebben we dan nog 8 dagen de tijd voor, voordat we naar het buitenland terug keren.

Laa kawn!!

• 05 Maart 2006 - 15:43

Jeroen:

wordt tied daj weerome komt

• 05 Maart 2006 - 15:44

Jeroen:

of zoiets

• 05 Maart 2006 - 20:33

Dre En Mich:

Jullie komen ook maar niet van de calendula af he! Moeten we onthouden als jullie weer eens bij ons komen eten.... ;) Groetjes!

• 06 Maart 2006 - 09:05

Oom Jan:

Dit bericht ontving ik niet via de email maar gewoon door op jullie webstek te klikken.Alweer een interessant verslag.Jullie zien meer dan de gemiddelde toerist!

• 06 Maart 2006 - 09:49

Roelie:

Hallo Luitjes
    even een tijdje niets van mij gehoord
    je weet wel hoe dat gaat drukdrukdruk
    maar wat weer een mooie verhalen jullie beleven er heel wat
    jenny oppassen voor stekels he
    veel plezier daar nog en tot hoors
    liefs

• 06 Maart 2006 - 13:15

Klaas & Tjikke:

Ook weer eens een berichtje van ons. Leuk dat jullie over 8 dagen terug keren naar het BUITENLAND (!!???)
    De krant van vandaag vermeldt, dat er gisteravond nogal wat Thai mensen in Bangkok op de been zijn gebracht (60.000) om te demonstreren tegen premier Huppeltepup. Men meent, dat deze steenrijke premier zich nogal verrijkt, door een aandelenpakket t.w.v. 1.9 miljard dollar te verkopen en op die manier de belasting ontduikt. Dus, wanneer jullie komende week een giga betoging zien, dan kan het weleens om deze zaak gaan. Overigens was ome agent goed aanwezig en is deze demonstratie goed verlopen.

• 06 Maart 2006 - 14:53

Netty En Hessel:

Vijf keer eten op een dag lijkt me toch wel erg vaak. En zijn de mensen niet dik? Misschien iedere keer een beetje en verder niets tussen door alleen maar fruit.
    Wat apart, een plantage met misschien cashewnootbomen. Die zou ik ook van dichtbij willen zien.
    Zaterdagavond was de grote visite voor papa's verjaardag en zondagavond zijn Roel en Riky nog geweest. Het was allemaal gezellig.Liefs mam