Van Pai, naar Chiang Mai,-Rai en -Saen!! - Reisverslag uit Chiang Saen, Thailand van renejenny - WaarBenJij.nu Van Pai, naar Chiang Mai,-Rai en -Saen!! - Reisverslag uit Chiang Saen, Thailand van renejenny - WaarBenJij.nu

Van Pai, naar Chiang Mai,-Rai en -Saen!!

Door: Rene en Jenny

02 Februari 2006 | Thailand, Chiang Saen

Sà-wàt-dii!!

Gisteren stond in het teken van reizen. We stonden om 06.00 uur op om de bus van 07.00 uur van Pai naar Chiang Mai te pakken. We dachten dat we met weinigen in de bus zouden zitten op dat tijdstip. Het krakkemikkige gevalletje zat echter bomvol met farang.

Onderweg kwamen we in gesprek met een andere Dutchy die voor het vijfde jaar achtereen in Pai was om zijn tattoo af te laten maken. één die zijn gehele rug én beide armen bedekte. Hij was nu wel flauw van Thailand, want als vrijgezel zijnde, werd telkens weer geprobeerd om hem te koppelen aan met name vrouwen van diverse tribals. Met name van de Lisu-tribe. Zoals hij zei; "je gooit er geld in en de benen gaan open, anders niet"!!! Volgens hem verkopen ze zelfs hun kinderen voor een appel en een ei. Haast niet te bevatten, toch?

De busreis van 3 1/2 uur was er eentje van afdalen, afdalen en nog eens afdalen. Aangezien het vroeg in de ochtend was, zagen we prachtige 'misty mountains'. Bij het mystieke af!! Het noord-westen van Thailand, Chiang Mai Provence en Mae Hong Son Provence, is een werkelijk prachtig berggebied!!

Eenmaal in Chiang Mai hadden we het geluk dat we maar een half uur hoefden te wachten op de bus naar Chiang Rai, die zo'n 4 uur in beslag nam. Tussendoor nog snel even wat sticky rice en vlees op stokkies (pork with bacon wrapped en een soort van gegrilde HEMA rookworst) gekocht.
Alleen de eerste 1 1/2 uur van deze busreis ging door bergen, daarna zo goed als door het platteland.

Eenmaal in Chaing Rai aangekomen en de verschillende touts van ons 'afgeslagen' te hebben, hoefden we maar 20 minuten te wachten op de bus naar Chiang Saen. Deze was voornamelijk gevuld met scholieren die van school naar huis gingen. In deze contreien zie je lang niet zoveel touristen meer.
Om 17.00 uur arriveerden we in Chiang Saen en ook al was de gehele reis voorspoedig gelopen, we waren bekaf.

Na een voor ons nieuw soort tuk-tuk genomen te hebben (een motor met een soort van riksja eraan gelast) om ons naar Gin's Guesthouse te brengen, moesten we een wijle wachten voordat we Julie konden spreken. Met haar hadden we de Mekongriver-trip geregeld. Zij had ook onze paspoorten en 15.000 Baht geincasseerd om het allemaal te regelen.

Na ons gedouched te hebben, hebben we eerst een traditionele 'Thaise' maaltijd genuttigd. Deze bestond uit gefrituurd zeewier besprenkeld met een soort van sesamzaad (errug lekker), een 'bewerkte' vrucht waarvan wij vermoeden dat het pompoen was, uitgebakken spekzwoerd en een curry Birmese/Thai style met sticky rice. Daarbij werd ook nog een ginger-tea en een scherp sausje van groene pepers geserveerd. Toen wij proefden dat er in dat scherpe sausje ook Calendula zat, weten jullie voldoende!!

De maaltijd werd door Julie geserveerd met de woorden: "After the meal we have a lot to talk about", waarbij ze moeilijk keek.
Dit deed bij ons het ergste bevroeden.
We hadden al denkbeelden dat onze paspoorten foetsie waren, als ook ons geld.
Stupid René had namelijk bij het regelen van de boattrip geen receipt gevraagd!!

Het bleek echter minder erg.
Ze had ons vantevoren gezegd dat het regelen van de visa drie dagen langer zou duren vanwege 'Chinese Newyear'. Wat blijkt nu, de Chinezen zijn werkelijk échte party-animals, want ze vieren het maar liefst TIEN dagen lang!!!
Dit betekent dus wel dat we niet konden vertrekken op 3 februari, maar pas op 7 februari.
Julie verontschuldigde zich daar meerdere malen voor, dat ze dit niet wist.

Ze kwam toen met een alternatief, te weten een boattrip naar het noorden van Laos mét drie overnachtingen in Laos waarbij we dan verschillende primitieve stammen in hun natuurlijke omgeving konden zien.

Daarna hebben we overleg gepleegd.
Jenny vond het een goed alternatief, want ze wilde niet nog eens een week uitstel. Dit met het oog op de resterende tijd in het zuiden (de schitterende eilandjes) van Thailand.
René daarentegen wilde wel een week elders in het noorden danwel midden van Thailand reizen, om daarna weder te keren in Chiang Saen voor de boattrip naar China.
Uiteindelijk hebben we na een goed en zinnig beraad besloten, om het alternatieve voorstel te aanvaarden. Deze is echter wel een stukkie duurder.

Eerder op de avond hadden we een andere Nederlander gesproken die ook interesse had in een boattrip vergelijkbaar met de onze. Deze hebben we gepolst of hij samen met ons deze trip wilde doen, aangezien dat voor hem én voor ons de kosten zou drukken.
Hij zei gelijk dat hem dat een goed idee leek. Hij heet Michiel en is een goedlachse man van 31 jaar. Hij heeft de babbel op de goede plaats en is enigszins een macho. Echter niet op een storende manier, dus dat gaat wel goed komen.

We vertrekken morgenvroeg rond 6 uur naar Chiang Khong, alwaar onze boattrip begint. Ons paspoort (die afzonderlijk van ons haast net zoveel reist als ons) wordt namelijk vandaag van Bangkok naar Chiang Khong gestuurd 'by airmail'. Als wij deze morgen in ontvangst nemen, is onze visa al geregeld.
Michiel moet dan nog even de grens over(oftewel met een ferrie de Mekongriver over naar Huay Xai) om zijn visum te regelen.

Als het allemaal goed gaat vertrekken we rond 07.00 uur met een slowboat naar het dorpje Maum, hetgeen een volle dag zal duren, alwaar we de nacht zullen verblijven in een soort van 'Guesthouse'.
De volgende dag (4 februari) gaan we verder met een longtailboat (da's een snelle) naar Chiang Kok. Dit zal ongeveer 4 uur in beslag nemen.
In Chiang Kok, hetgeen in het noorden van Laos is, komen we dan zo rond 13.00 uur aan. We zullen daar 2 nachten overnachten.
Op 5 februari zullen we dan met een truck and driver, drie of vier van die primitieve stammen aandoen die als het goed is nog net zo leven als hun voorouders.
Als we daar niet door tijgers worden opgevreten, danwel platgewalst worden door olifanten, of genekt worden door een slangebeet of spinnebeet, stappen we op 6 februari in de longtailboat die ons terugbrengt naar Maum.
Daar zullen we dan gelijk overstappen in de slowboat die ons dezelfde dag nog afleverd in Huay Xai. Indien we voor 18.00 uur daar aankomen, kunnen we nog de grens over naar Thailand. If not, dan moeten we in Huay Xan een nachtje doorbrengen.

Aangezien we beide boten inclusief drivers en de truck met driver huren, is het een redelijk prijzig gebeuren.
Maar: It's now ore never.. (come .... .. ..... =Karaoke, zijn ze in Thailand dol op!!!).

Rusten is er niet bij. Wederom een spannend avontuur voor de boeg!!

Vandaag hebben én doen we niets bijzonders.
Oh ja, toch. Jenny had het plan opgevat om 'romantisch' langs de oever (een soort van strand) van de Mekongriver te lopen richting het stadje.
Echter, na 50 meter zakten we enkeldiep in de drek!! Gatverdamme!!
We hebben de smerige drek nog "an oes voet'n hang'n". Ti's net sticky rice.

Op advies van Julie gaan we straks een berg snoepgoed kopen, die we aan de kinderen van de dorpjes zullen uitdelen. Snoep kennen ze daar namelijk niet en daarmee kweek je goodwill, zodat je zonder problemen ook een paar foto's kunt nemen.

Dit is voorlopig het laatste bericht, aangezien we terug gaan 'to the stone-age'.

Laa Kàwn

Er is hier eigenlijk ook geen drol te doen!!
Op advies van Julie kopen we een grote zak snoep

• 02 Februari 2006 - 09:31

Pa En Ma Bloemink:

Hallo Rene en Jenny
    Wat beleven jullie toch veel,en beschrijven het ook zo goed,het is net of je een boek leest.Elk bericht even spannend,we kijken er elke keer weer naar uit.En Rene pas op dat je niet in de bajes beland,vanwege rijden zonder rijbewijs(ha ha).Hier is verder alles oke hoor,en je krijgt de Groetjes van Gerrit,Rie Jans en Tante Janny.
    En een dikke knuffel van ons.

• 02 Februari 2006 - 16:31

Roelie:

Hallo Luitjes

Alweer een mooi verhaal om te lezen
    Jenny heeft leuke romantische ideeen hoor
    Rene pas maar op
    Wel het snoep uitdelen en niet zelf opeten!!
    Veel plezier daar nog en tot hoors
    Liefs Roelie

• 02 Februari 2006 - 21:56

Hessel En Netty:

Dat is weer eens wat anders!!! Laos. Joke is daar ook een dag geweest. Ze heeft de rivier gezien waar jullie waarschijnlijk op gaan varen. Vast heel mooi. Wel een heel arm land volgens haar.
    Het lijkt me allemaal heel spannend. Primitieve volkeren zien. Snoep verdelen onder kinderen. Het lijkt net t.v.
    Een hele goede reis!!!! en tot over een dag of vier.
    Doe voorzichtig en heel veel dikke kussen!!!, liefs pap en mam

• 03 Februari 2006 - 23:04

Rene En Katja:

hallo rene en jenny,
    hier wat nieuws uit nederland om te beginnen de politiek, afganistanmissie gaat door , boris dietrich stapt op, na een behoorlijke flater; hij legdeuit tijdens het debat, dat hij alleen maar gezecht had: dat D66 uit het kabinet zou stappen als afganistanmissie wel door ging, om de pvda te manipuleren tot tegen stemmen zodat er een kabinets crisis zou ontstaan. na deze opmerking was er alleen nog maar gehoon voor boris.
    volgende nieuws bericht: mohammed B heeft speach gehouden van 2,5 uur over waarom het goed is om ongelovigen te vermoorden, de korankenners die in de rechtzaal(hofstadgroep wordt berecht) aanwezig waren zeiden later dat het een enorme intellectuele leegte was.(de spits) in zijn pleidooi citeerde hij(70%) uit boeken die in de gevangenis in de bibliotheek staan. hij las dus vooral voor.
    nou dat zijn denk ik de belangrijkste nieuws berichten.
    nou persoonlijk
    ik loop sinds maandag stage bij oilily in alkmaar, het is erg leuk maar de treinreis valt me toch iets tegen(om 6.30 ga ik thuis weg en dan ben ik om 9.10 bij oilily).
    rene is nu bezig met de prullebak repareren en hij had verder geen nieuws voor jullie. ik kan de berichtgeving van jullie nauwelijks bij houden en lees dus een keer in de week alle nieuwe verslagen.
    het klinkt geweldig waar jullie nu zitten. en morgen naar laos dus. ben heel benieuwt naar de foto's vooral de kleding die werd beschreven bij de nieuwjaarsviering leek me fantastisch om te zien.veel plezier in laos en we horen het wel als de volgende computer gevonden is
    ik moet jullie de groetjes doen van rene.
    liefs katja

• 04 Februari 2006 - 11:25

Hessel:

Lieve luitjes.
    Ik stuur even een bedankje voor het kaartje wat ik gisteren op de Brink aantrof. Het is dus goed aangekomen en is inmiddels bij opa. Ik moest jullie namens hem bedanken en veel plezier toe wensen. Hij begrijpt niet dat wij via de computer contact hebben....
    Groetjes van ons allen.

• 04 Februari 2006 - 16:52

Janny:

Hehe...eindelijk wwwe contact...snap er niets van..kon wel een berichtje schrijven maarwerd niet opgeslagen
    Rene ik moet je de groeten doen van J&J ze missen hier de gebakken eieren..en jaja..jou.
    Hier gaat t goed..wel koud en snotterig maar ach dat gaat weer voorbij...Groet en een kus van mij uit Dalen

• 06 Februari 2006 - 19:06

Evelien,milan En Gerhard:

ik sluit me aan bij de bloemink reactie, al lees ik weinig boeken maar voor deze reistrip wil ikeen uitzondering maken. voor wat betreft dat rare gedoe met kinderen het is in nederland ook een gekken boel hier worden op diit ogenblik bijna wekelijks kinderen vermoord. Of de aandacht van de media op dit punt mensen op vreemde gedachten brengt weet ik niet. Wij blijven gewoon een gelukkig gezinnetje.
    Groeten en dikke zoen de familie

• 07 Februari 2006 - 20:36

Karin,Fred,Geoffrey & Melanie:

hallo reizigers
    Dat het goed gaat met jullie dat hebben we kunnen lezen,geweldig dat wij op deze manier iets van jullie te weten komen,waar jullie zijn en wat daar zoal te beleven is.Wij wensen jullie nog veel plezier.veel liefs fam.Meijering

• 07 Februari 2006 - 21:42

Janny:

Ik ben al aardig verwend merk ik...mis de berichten als ze opeens niet meer binnenstromen op mijn computer...Lieve groet uit Dalen..en hopelijk lees ik jullie snel weer.. Liefs en een zoen voor jullie Janny