In the (not Dutch) mountains - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van renejenny - WaarBenJij.nu In the (not Dutch) mountains - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van renejenny - WaarBenJij.nu

In the (not Dutch) mountains

Door: Rene en Jenny

22 Januari 2006 | Thailand, Bangkok

Sa-wat-dii,

Welnu, gisteren hebben we zo'n beetje de dag uitgezeten tot het moment van vertrek van onze nachttrein naar Chang Mai. Een beetje rondgelopen, rondgehangen en tussendoor wat lekkere hapjes gegeten.

De reis met de trein ging zoals verwacht, veel gehobbel en lawaai en weinig tot geen slaap. The attendent aan boord, een man van ongeveer 55 jaar oud, was een goorling eerste klas. Rochelen en zijn keel schrapen om de 10 minuten en met veel geluid spuwen in afvalbakken en wasbakken!!
Wij hadden het 'geluk' dat de ons aangewezen slaapplaatsen in de trein op zeer korte afstand was. Wat een smeerpijp, getver!
Roken deden we op de plee danwel tussen de compartimenten in. Ook niet echt je van het, aangezien beide plaatsen niet bepaald schoon waren.
Het schoonhouden van zaken/ruimten gebeurt echt met de Franse slag. Vegen en dweilen doen ze vaak, maar dusdanig dat het niet echt opschiet (understatement). Ik geloof dat ze met een dweil de hele trein wel twee keer doen, zonder het ding eens uit te spoelen of te reinigen. Alles is haast te vies om aan te pakken of tegen aan te leunen.

Zonder enge ziektes kwamen we vanmorgen om 09.40 aan in Chang Mai. Daar stonden zoals Rene wist een hele mik touts op nietsvermoedende farang te wachten om ze mee te lokken naar Guesthouses waar ze dan commissie van/voor krijgen. Not us though!! Rene had vantevoren bij the best budget-deal in the city gereserveerd en voor de zekerheid ook een opgezocht voor achter de hand. Dus wij een tuk-tuk chauffeur gedirigeerd naar de Guesthouse van onze keuze.
Toen we daar aankwamen en eenmaal hadden ingecheckt, kwamen we er achter dat het niet the place was waar Rene had geboekt maar dat het onze 2e keuze was. Tja, een nacht zonder slaap is niet echt goed voor je beoordelingsvermogen. Ook al is het een beetje een worn-out place, de fibes zijn positief. Er hangt een goede sfeer onder de gasten en met de staff.

Nadat we ons hadden opgeknapt, zijn we wezen ontbijten (omelet, tomaat, kaas, gebakken aardappelen met ui, jus d'orange, 2 toast met jam en koffie) om daarna een motor te huren, die achteraf gezien niet al te best bleek te zijn.
Daarna zijn we de Doi Suthep opgereden. Dit is een berg van 1676 meter hoog, waar vlak onder de top een hele mooie wat ligt met een prachtig uitzicht over de stad. Na een poosje bij de wat gekeken te hebben, zijn we weer afgedaald naar de stad.
Eenmaal in de stad heeft het ons ruim een uur gekost om ons Guesthouse terug te vinden, due to the one way traffic. Wat een gehannes!!

Vanavond hebben we in een Thais restaurant gegeten, genaamd Heuan Phen, die een aantal noordthaise gerechten (specialiteiten) op het menu heeft staan. Jenny had een soort van chicken/vegetable curry en Rene had een Burmese style pork curry. Samen deelden we daarnaast nog een northern-style minced-meat salad.
Jenny was niet zo te spreken over het bestelde. Rene daarentegen heeft heerlijk gegeten. Het lekkerste tot dusver in Thailand.
De entree van het restaurantje was heel mooi gedecoreerd met allemaal potplanten, als ware een haag. Het restaurantje zelf zag er ook prachtig uit. Grotendeels gemaakt van teakhout en aangekleed met houten decoratieven, schilderijen (waaronder 1 replica van Dali) en veel andere tierelantijntjes.
Na de rekening gevraagd en betaald te hebben, moest Rene nog even naar de wc. Wat hij daar aantrof tartte elk voorstellingsvermogen. De smerigste bende tot dusver op onze reis. Daarop kon Rene zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en wierp ook een blik in de keuken. Daar stond een oude vrouw te koken (in Rene's verbeelding is dat een goed teken) in een keuken die haast nog vieser was dan de wc. En dan te bedenken dat daar je eten is bereid. En wat een contrast met het welhaast idylische restaurantje!!
Maar goed, een andere cultuur, andere gewoonten. Indien Nederlandse maatstaven van toepassing zouden zijn, zou er in heel Thailand geen restaurant meer open zijn.

We hebben goede hoop dat in tegenstelling tot Ayuthaya er in Chang Mai niet om 07.00 uur 's ochtends het nieuws uit de luidsprekers van de stad galmt voor de duur van 1 1/2 uur. De wekker zetten was daar dus ook niet nodig!!
Tevens heb je in Ayuthaya veel straathonden die bij tijd en wijle zeer agressief kunnen zijn. Met name indien ze in een groep zijn, want dan voelen ze zich sterk. En ook dat zullen we niet missen.

Vanavond gaan we er vroeg in, gezien het ontbreken van nachtrust in de trein en vanwege het feit dat we voor morgen een druk programma hebben samengesteld.
Eerst gaan we naar natuurpark Doi Inthanon National park, hetgeen toch al gauw 1 1/2 uur op de motor rijden is (dus vroeg op). 's Avonds hebben we een avondvullend programma Muay Thai Kickboxing. Eens zien of dat bloederig wordt of niet!!

Hierover meer in het volgende verslag.

Laa Kawn!

• 22 Januari 2006 - 16:13

Judith:

Dag Thaigangers,

Tja, ze zouden is de smaakpolitie moeten sturen naar Thailand. Dan zouden er weinig restauranten meer open zijn. Maar zelfs in Nederland kan je soms beter niet weten hoe het in de keuken eruit ziet. Waarom zit bijvoorbeeld altijd het luikje van de Chinees dicht?? Nou? Omdat het daar een net zo grote *piep*zooi is. Wat een raar gegeven dat er in een stad het nieuws wordt omgeroepen door luidsprekers. Ik moet je eerlijk zeggen, dat ik dat een beetje dictoriaal vind aandoen. Ligt het nou aan feit dat veel Thaise inwoners geen geld heben voor een TV, radio of de krant? Kijken jullie uit voor die bijtgrage hondjes; ook die zullen wel niet al te hygienisch zijn. Ben trouwens erg jaloers op jullie. En nu jullie ook nog eens naar een kickboxwedstrijd gaan helemaal. Dat is toch wel iets anders dan Tekken op de Playstation2. Nou veel plezier en kijk uit voor de bloedspetters ;)!

Kus Juud

• 22 Januari 2006 - 20:01

Marijke/rob:

Hallo globetrotters,

Alweer een verslag. Jullie houden ons goed op de hoogte. Eerst dacht ik te lezen Chang Hai, maar dat blijkt niet te kloppen. Jullie zitten in Chan Mai. Tja, 's lands wijs 's lands eer. In Nederland moet je ook niet in de keuken kijken van een Chinees restaurant zegt men wel eens (flauwe kul overigens)maar ik kan me wel voorstellen dat het in Thailand wat minder formeel geregeld is. En.....als je maar lang genoeg in die omstandigheden verkeerd word je er immuun voor. Jullie bouwen vanzelf weerstand op tegen Thaise bacterien. Ook moet je er meestal niet bij nadenken. Carpe diem.......(geen Thais) voor pluk de dag. Dus wie doet jullie wat!
    Ik wist niet dat jullie geinteresseerd waren in Kick Boxing. Zulke vredelievende mensen.....Maar ja ook dat moet je meegemaakt hebben. En de Thai zijn er meesters in, zo heb ik mij laten vertellen. Misschien krijg je er wel een kick van.

Tot zo ver onze reactie. En zoals een goed Nederlands spreekwoord zegt......."Vooral doorgaan".

Groetjes,

Marijke en Rob.

• 22 Januari 2006 - 20:53

Janny:

Hoi jullie, ben net naar de pizzaria geweest en daar was niet eens een deur en was er heerlijk schoon...
    brbrb...moet er niet aan denken...en dan die vieze toiletten...ging ik wel buiten...alhoewel kanen mag dat daar wel of krijg je dan ook een bon???? ...in ieder geval niet met die honden in de buurt.

• 22 Januari 2006 - 21:25

Netty En Hessel:

Lieve Jenny en Rene
    Dus het was de laatste dagen smerigheid ten top.Moet je ook mee gemaakt hebben zullen we maar zeggen. Als je soms naar de wc langs de Duitse autobaan moet mag je ook wel een wasknijper mee nemen. Of... voor die tijd diep inademen, zo snel mogelijk plassen en daarna als je weer buiten bent uitademen....
    Wel een beetje eng die honden. Nooit laten blijken dat je bang bent.
    En morgen kickboksen... Over eng gesproken.. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Misschien is het alleen maar show.
    Veel liefs pap en mam

• 23 Januari 2006 - 11:52

Alex:

De volgende keer misschien een stralingspak meenemen? LOL!
    Maar weer een leuk verhaal. Enjoy en tot het volgende bericht.

Schone Groetjes,
    Alex

• 23 Januari 2006 - 22:20

Annette:

Het is hier bitter koud!
    Vanochtend ijs aan de binnenkant van het doucheraampje!!!
    Geniet er van!