De reis naar en verblijf in Nakhon Si Thammarat - Reisverslag uit Nakhon Si Thammarat, Thailand van renejenny - WaarBenJij.nu De reis naar en verblijf in Nakhon Si Thammarat - Reisverslag uit Nakhon Si Thammarat, Thailand van renejenny - WaarBenJij.nu

De reis naar en verblijf in Nakhon Si Thammarat

Door: Rene en Jenny

28 Februari 2006 | Thailand, Nakhon Si Thammarat

Sa-wat-dii,

Gistermorgen zijn we met de bus van 09.30 uur vanaf Krabi Town vertrokken naar Nakhon Si Thammarat.
Naar later bleek waren wij de enige farang aan boord. Vanuit de L.P. wisten wij al wel dat weinig farang Nakhon Si Thammarat aandoen, maar dat het er zo weinig zouden zijn...

De busreis zelf verliep vlotjes.
We hadden een airconbus genomen, aangezien de ordinary bus pas om 11.00 uur zou vertrekken en wij geen zin hadden in wachten.
Eenmaal aangekomen in Nakhon Si Thammarat was Jenny 'cold to the bone'!!
Ze zetten die krengen ook altijd zo hoog, niet normaal.
Leef je in een land waar het overdag 37 graden is, krijg je het toch nog koud!!
Ze was al erg verkouden, dus dat kon er ook nog wel bij.

Een geschikt hotelletje hadden we binnen no time gevonden, Thai Lee hotel.
Tot dusver de grootste en goedkoopste kamer tijdens onze reis. Echter, wel inclusief kakkerlakken...
Rene heeft 'a fairly big one' verpletterd en Jenny een kleintje.
Eenmaal gesettled heeft Rene aan de eigenaar van het hotel gevraagd waar we de laundry konden laten doen.
Hierop kreeg hij een gedetailleerd getekende plattegrond.

Gezamenlijk zijn we er toen op uitgetrokken om onze was aldaar af te leveren.
Maar alles wat we vonden, behalve a laundry-shop. Na enige malen mensen gevraagd te hebben, vonden we uiteindelijk de shop.
Wat bleek nou? We waren er pal langs gelopen en er stonden mega-grote wasmachines.
Dat we die gemist hebben..., blinde vinken dat we zijn!

Daarna zijn we zo lukraak wat wezen rondlopen.
We hebben wat foto's gemaakt van tempels, twee moskeeen en een Shiva shrine.
Gedurende de middag kwamen we echt opvallend weinig farang tegen.
Ook kun je duidelijk merken aan de mensen hier, dat ze niet gewend zijn aan farang. Je wordt dan met een 'stiekeme' blik aanschouwd en als ze je gepasseerd zijn, kijken ze je na.
Dit geldt met name voor Jenny. Ze werd er echt kriegelig van. Dat mannen naar haar kijken, a la.
Van vrouwen kreeg ze echter een andere blik. Dit vond ze niet prettig.
Als mannen 'stiekem' naar haar keken en ze hadden door dat Rene dat zag, wisten ze niet hoe snel ze een andere kant op moesten kijken danwel een vriendelijk gezicht te trekken.

We hadden het al vroegtijdig geschoten. Dit is geen plaats waar we lang blijven.

We hebben 's avonds in een straat vol 'foodstands' gegeten.
Beiden fried noodles with Kai. Dit smaakte uitstekend.
Tijdens het eten kwam er nog een olifant door de straat lopen. Deze kon je dan voeren voor een klein bedrag.
Het grappige was dat deze olifant een achterlicht had. Deze was aan zijn staart vastgebonden.
We hebben nog wat gedronken bij een barretje waarna het licht bij ons snel uitging.

Vandaag zijn we naar het busstation gelopen om te informeren hoe laat de bus morgen naar Krabi Town vertrekt.
Dit was een pokke-eind lopen, dus de terugweg hebben we een 'Sawngthaew' genomen. Dergelijk vervoer kost heel weinig, omgerekend 0,15 euro per persoon voor 5 kilometer.
Daarna hebben we de reis per minivan naar Krabi Town gechecked. Na afgewogen te hebben wat voor ons de beste optie was, hebben we gekozen voor de minivan.
Wij vertrekken dus morgen met de minivan van 08.00 uur naar Krabi Town. Vandaar zullen we dan gelijk doorreizen naar Phang Nga.

Vanmiddag zijn we met een Sawngthaew naar Wat Phra Mahathat gegaan. Deze tempel is de grootste in Zuid Thailand en is meer dan 1000 jaar oud.
Eenmaal weer buiten de poorten vroeg ons innerlijke mens om aandacht. We zijn in de buurt op zoek gegaan naar een 'eetschuur' en hebben daar gegeten. Het voorbereide eten lag in aluminium bakken klaar.
Wij kregen noodles op ons bord en konden zelf 'de dressing' uitzoeken en opscheppen. We konden kiezen tussen een gerecht met varkensvlees, een met vis en een groente gerecht. We kozen beiden voor het varkensvlees.
Na de eerste hap bleek heel snel dat het een zeer pittig gerecht betrof. Voor Jenny veeeel te pittig, voor Rene ietsie-pietsie.

Na ons manmoedig door deze maaltijd geslagen te hebben, zijn we op zoek gegaan naar een 'shadow-puppet manufacturer'. Shadow-puppets behoort tot de Thaise cultuur van lang geleden en is op sterven na dood.
Suchart Subsin is een man (een van de weinigen) die zelf shadow puppets maakt, voorstellingen geeft en de kunst overdraagt op anderen.
Hem viel zelf de eer te beurt om in 1986 een voorstelling te mogen geven aan de Thaise koning. In Thailand betekent dat echt heel veel!

De shadow puppets worden gemaakt van koeienhuiden, met danwel zonder de haren. Het is een zeer intensieve, creatieve en tijdrovende bezigheid.
De vormen worden verkregen middels snijden, kloppen met een klein stomp voorwerp op een ondergrond van zacht en hard hout. Zeer kunstig!
We hebben daar vier kleine werkjes gekocht, voorstellende krijgers uit lang vervlogen tijden.
Tevens hebben we daar een museum bezichtigd, waar ook werken hingen uit Indonesie, India, Turkije, Griekenland, Malleisie en nog zo wat landen.
Echt mooi om te zien.

Aangezien Nakhon Si Thammarat een groot shithole is, zullen we vandaag verder niets bijzonders meer doen (behalve natuurlijk wel erg lekker eten), en morgen maken dat we hier wegkomen.
Phang Nga, here we come!!!

Laa kawn!!

• 28 Februari 2006 - 12:02

Ellen:

wat weer een schitterend avontuur, dit kan ik beter blijven herhalen want jullie beleven alleen mooie avonturen! Jenny van harte met je vader!!!!

liefs ellen

• 28 Februari 2006 - 13:57

Netty:

Het verhaal over een olifant met een achterlicht zou zo een grapje kunnen zijn. wat prachtig.
    Jammer dat je verkouden bent Jen. Eten dat te pittig voor jou is Rene, dat kan toch niet?
    Wat goed van jou Ellen dat je Hessels verjaardag niet vergeet!!!!
    Als hij straks thuis komt zal hij ook nog wel iets typen.

• 28 Februari 2006 - 16:04

Hessel:

Bedankt voor de verjaardagskaart die ik vandaag heb ontvangen. Was dus goed geregeld !!
    Jenny, ik snap best dat die vrouwen zo naar je kijken. Zij hebben natuurlijk nog nooit zo'n mooie vrouw gezien en dan loopt er ook nog zo'n knappe man naast. Mama heeft dat ook altijd als ik met haar door het winkelcentrum van Emmen loop. Oké, ik ga naar het gebak. Nemen jullie er maar eentje op mijn verjardag en een goede reis morgen.
    Papa

• 28 Februari 2006 - 18:54

Janny:

ben jullie al een paar dagen kwijt...kreeg geen post meer...zoek jullie nu weer op een andere manier op.... Doei en een kus..
    Janny

• 01 Maart 2006 - 15:22

Marja:

Hallo,
    Jullie kennen mij niet en ik ken jullie niet, maar ik ben door een klant van me gewezen op jullie site. Geweldig!!!!
    Had natuurlijk een grote achterstand. Ik ben 27-02 begonnen met alle verhalen te lezen. Nou complimenten hoor, het is net of je een boek leest. Kan mij haast voorstellen hoe het daar is. Ben nu helemaal bij en zie al weer uit naar een volgend verhaal. Heb jullie site doorgemaild een vrienden die er over denken de maand november te gaan backpacken.
    Heel veel plezier daar verder en de groeten uit een wit Coevorden (het sneeuwt behoorlijk!).