Public boat, Sky Train, wandelen en demonstreren!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van renejenny - WaarBenJij.nu Public boat, Sky Train, wandelen en demonstreren!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van renejenny - WaarBenJij.nu

Public boat, Sky Train, wandelen en demonstreren!!

Door: Rene en Jenny

10 Maart 2006 | Thailand, Bangkok

Sa-wat-dii,

Gistermorgen, na een overheerlijk mixed fuit breakfast, zijn we tegen 10.30 uur op pad gegaan. 'The goal' van deze dag was de Pak Khlong Market, een bloemen en groentenmarkt, en rijden met de Sky Train.
Natuurlijk zijn we met de public boat de Mae Nam Chao Phraya afgevaren, tot aan de Memorial Bridge. Daar moesten wij van boord, want in de buurt van die brug is de bloemenmarkt.
We hebben daar een poosje rondgelopen en gekeken. Het aanschouwen van het 'marktleven' blijft een aangename bezigheid. Vooral als het bloemen en groentenmarkt betreft, want dan spatten de kleuren 'van het scherm' af.
De marktlui zijn dan druk in de weer met het uitladen en inladen van de pick-up trucks, het vervoeren van de waar in grote (diameter van 1 m.) rieten manden danwel op steekwagentjes, het uitstallen, etc.
Een drukke bezigheid, zo'n markt!

Daarna zijn we in een police station gaan zitten, om in de schaduw en met de L.P. op de knieen te determineren wat we nu eens zouden gaan bekijken. Meteen werden we vriendelijk te woord gestaan, want ze dachten dat we de hulp van de politie nodig hadden.
Na duidelijk gemaakt te hebben dat dat niet 'the case' was, hadden we daarna besloten om de Phahurat Market te checken. Dit is een stoffenmarkt in het Indiaase deel van Bangkok, hetgeen op een redelijke loopafstand was gelegen.
Toen we daar echter aankwamen, bleek het een beetje tegen te vallen. Het was gesitueerd in een blok met allemaal kleine steegjes. Ook hier was het een kleurenspectrum van jewelste, edoch de stoffen zelf (structuur en kwaliteit) vielen een beetje tegen. Zeg maar, Wibra- en Zeemankwaliteit!!

Na een fikse wandeling terug naar de rivier en een korte bootrit naar de pier waar de Sky Train op aansluit, besloten we om eerst eens wat te gaan eten.
We hadden inmiddels stevige trek gekregen van al dat lopen en slenteren. Aangezien bij deze pier de spoeling voor wat betreft food stands dun was, kwamen we uit op sticky rice met een kippevleugel voor Rene en uitgebakken kippevlees voor Jenny.

Met een volle maag zijn we daarna op de Sky Train gestapt. Dit is dus een geweldige manier van reizen in Bangkok. Geen gedoe met files en uitlaatgassen, maar snel van A naar B in een aircon ruimte. Daarbij heb je een mooie kijk op de stad vanaf een hoogte van zo'n 20 meter. Straten, parken, hoog- en laagbouw, het verkeer, etc. Alles schiet voorbij!
De Sky Train is als een soort van metro, maar dan hoog boven de grond in plaats van onder de grond.

Na een klein uur boven Bangkok te hebben 'gevlogen', zijn we bij het National Stadium uitgestapt. Daar in de buurt zit Thompson's house, hetgeen we als volgend doel hadden bestempeld.

Jim Thompson was een Amerikaan die vlak nadat de Tweede Wereldoorlog in Zuid-oost Azie was afgelopen, in Thailand neerstreek. Hij werd verliefd op Thailand (natuurlijk!!!), ging terug naar Amerika om van zijn vrouw te scheidden, waarna hij terug keerde om zich voorgoed in Thailand te vestigen.
Hij werd een grote in de Thaise silk-industry en verzamelde allerlei oude Thaise kunst/attributen, waaronder een aantal zeer oude Budha-beelden.
Tevens kocht hij zes verschillende zeer oude Thaise teakhouten huizen en liet hier 1 huis van bouwen in Bangkok. Daar woonde hij en had hij zijn verzameling kunst/attributen. Waaronder; Chinees porselein, tekeningen van weleer, Budhabeelden,etc.
Hijzelf is in 1967 op een trektocht door de bergen van Malaysia verdwenen en tot op de dag van vandaag weet men nog immer niets over de toedracht. Zijn huis en verzameling is sinds 1976 een museum geworden.
En een prachtige keet dat die man gebouwd had, zeg!!

Vanaf daar zijn we te voet terug gegaan naar de wijk Banglamphu.
Deze tocht voerde eerst pal langs een Khlong. Dit is een aftakking van de rivier, die gebruikt wordt voor transport van mensen en goederen (en voor het lozen van alles wat geloosd dient te worden).
Vroeger bestond Bangkok uit onnoemelijk veel Khlongs en was het de enige manier om je te verplaatsen. De meesten zijn in het verre verleden echter gedempt, waarna men er straten voor in de plaats heeft gebouwd.
Aan de Khlongs wonen voornamelijk de 'working class', en wel vaak in kleine, scheve houten/golfplaten huizen in zeer smalle en benauwde steegjes. Maar 'luxe' als een breedbeeld tv., koelkast, wasmachine, ed. , hebben ze wel.
Misschien een kwestie van prioriteiten leggen? Moeilijk te zeggen.
Deze wandeling bood ons in ieder geval een diepere kijk op het leven van alledag in Bangkok.
Na de Khlong zijn we zo lukraak westwaards door straten gelopen, wetende dat we dan bij de rivier uit moesten komen. Daarbij kwamen we door straten, waar normaal gesproken nauwelijks tot geen farang komen, afgaande op de reacties van de mensen die daar woonden.
Tot onze verassing kwamen we op een gegeven moment uit op een ons bekend gedeelte van Bangkok, in de buurt van het Democracy Monument.
We dachten echter dat we een aantal kilometers zuidelijker zouden uitkomen. Vanaf hier zijn we dan ook maar het laatste stuk naar ons hotel wezen lopen.

Na uitgerust, gedouched en gegeten te hebben, zijn we 's avonds naar Sanam Luang Park gegaan, waar de demonstraties tegen premier Taksin al weken aaneen bezig zijn.
We werden door een stel Thaise dames uitgenodigd om bij hen op het 'zeil' te komen zitten.
We kregen van hen veel fruit te eten en van een van de dames die in Canada woont, maar die voor een aantal maanden over was gekomen, kregen we 'up to date' informatie over de stand van zaken.
En die is een stuk slechter dan dat we hadden gedacht. Het schijnt dat Taksin zo corrupt als de neten is, zichzelf enorm verrijkt en niet van plan is om zijn macht uit handen te geven.
Ten koste van alles wil hij aan de macht blijven. Dit wisten we al wel.
Maar hij schijnt ook geld aan bevolkingsgroepen uit te delen, zodat hij bij hen populair blijft en ze op hem zullen stemmen bij de volgende verkiezing op 2 april aanstaande.
Zijn partij, die hij in 2002 met andere mensen heeft opgericht, en waarvan in ieder geval al een is opgestapt, heet Thai Rak Thai. Dit betekent Thais love Thais.

Zo heeft hij ook tv-zenders die anti Taksin boodschappen uitzend, uit de lucht gehaald. Wij hadden al opgemerkt dat er in ieder geval 1 station aangaf, 'a bad or no signal' te hebben.
Er is echter een tv station dat van een particulier iemand is. Dit station speelt daarom een fundamentele rol in dit 'krachtenspel', want daarmee heeft de oppositie ook een zender om de mensen thuis te informeren.

De leiders van verschillende partijen die tegen Taksin zijn gekanteld, spraken gisteravond voor een publiek van duizenden. Ook de eigenaar van dat ene tv station gaf een luidruchtig betoog.

Om aan te geven hoe slecht de stituatie aan het worden is, gistermiddag schijnt er een bomaanslag geweest te zijn in Bangkok. Dit hoorden we van dezelfde dame. Hierbij zou een Canadees en een Engelsman zijn overleden.
Deze dame vertelde dat dit het werk van Taksin moet zijn geweest, maar dat hij het de tegenpartijen in de schoenen wil schuiven.
Ook zou het leger al paraat staan om in te grijpen, indien Taksin het aangeeft.
Hij controleert namelijk ook het leger. Indien het zover gaat komen, dan vallen er veel slachtoffers, getuige het 'recente' verleden van Thailand.
In die situatie is de enige hoop, de Thaise koning, koning Bhumibol. Hij zou als enige de militairen kunnen bewegen de kazernes niet te verlaten.

Komende zondag trekken de demonstranten vanaf het park op naar het gouverneurshuis waar Taksin resideert. Het zou daar dan wel eens geweldadig kunnen worden, aldus de spraakzame dame.
Al met al hebben we twee uur mee gedemonstreerd. Zwaaien met de Thaise vlag en de vlag van het koningshuis, al schreeuwende: "Taksin get out!!".
Dit was een indrukwekkende gebeurtenis om mee te maken. Om er zo dicht boven op te zitten en de frustratie, woede en bezorgdheid van de mensen te voelen. Naast ons hebben we nog een koppel farang in het park gezien. That was it!!
Rene vermoedt dat het merendeel van de toeristen niet eens weet wat er op het moment precies in Thailand aan de gang is, want gaan volledig op in zaken als zuipen, uitgaan, populair zijn danwel zich als dusdanig gedragen, etc.
Geen verdieping in de cultuur danwel de maatschappelijke ontwikkelingen en dergelijke.

Laa kawn!!

• 10 Maart 2006 - 08:22

Dre En Mich:

Jeetje wel een beetje eng hoor, vooral dat verhaal over die bomaanslag! Gelukkig blijven jullie daar geen maanden meer, dat scheelt.

Nou, voorzichtig aan dan maar, dikke knuffel van ons!

• 10 Maart 2006 - 13:00

Hessel En Netty:

Gelukkig zijn die verkiezingen pas 2 april en zijn jullie twee en halve week daarvoor al weg. Bangkok is heel groot
    dus merk je er misschien niet veel van, maar net als Dre en Mich vind ik het ook best een beetje eng, die bomaanslag.
    Die demonstratie doet me wel denken aan Brussel Jen, toen de nieuwe koning daar geinstalleerd werd. Op het plein voor het koninklijk paleis. Jij bij papa en mij op de schouders en HP bij oom Jan.Wij roepen toen: Vive le Roi

• 10 Maart 2006 - 15:01

Janny:

Het is bij jullie bijna 22.00uur en jullie hebben er bijna weer een dag opzitten...en wat voor dag...brrr
    Ik denk dat ik hem flink zou knijpen...
    Zo zie je maar weer dat je niet alleen leuke herrinneringen mee neemt... Maar we gaan voor de goede leuke verhalen...Doen jullie t wel voorzichtig aan daar !!!!!

lieve groet en tot gauw
    Kusje Janny

• 10 Maart 2006 - 19:46

Evelien,milan En Gerhard:

inderdaad geen sappig verhaal deze keer. Het is ook niet elke dag feest om maar weer eens een typisch nederlandse spreuk te laten horen. Het is waarschijnlijk minder eng om er te zijn dan dit te lezen. Hoop dat alles goed gaat met zowel jullie als de thai people tot gauw dikke zoen de familie

• 10 Maart 2006 - 19:59

Oom Jan:

interessaqnt verhaal over de politieke situatie.Ik zou maar uit de buurt van de demonstraties blijven!Joapekie zit trouwens toe tekijken terwijl ik dit tik.Ze beseft waarschijnlijk dat haar verre voorouders komen uit de buurt waar jullie nu verblijven.Nog veel plezier.

• 10 Maart 2006 - 21:48

Alex:

Hier in Nederland heeft het socialistische front flink gewonnen bij de gemeenteraad verkiezingen, landelijk gezien. De grote winnaars waren de PvdA en de SP. Het CDA en in mindere mate de VVD zijn de verliezers. Maar misschien dat jullie dat al wisten.
    In Coevorden heeft de PvdA flink gewonnen en het CDA flink verloren.
    Maak er nog een paar mooie dagen van en tot gauw!
    Dan wil ik alles horen onder het genot van een borrel/biertje!

Groetjes!

• 11 Maart 2006 - 10:17

Roma:

Hi folks,
    Onrust in Bangkok......datis nogniet tot Nederland doorgedrongen, maar ja....er is al voldoende onrust in ons eigen kleine landje (verkiezingen zoals jullie ongetwijfeld zullen weten). Goh dat die koning Bhumibol (gummibal zeiden we vroeger voor de grap) er nog steeds is. Is hij ook nog steeds met zijn koningin Kierikiet of iets dergelijks?
    Pas maar goed op met al dat gedemonsteer je weet het nooit zeker in dat soort landen.
    In ieder geval maken jullie weer andere dingen mee dan in het binnenland. Zo zie je maar weer, alles weten is soms ook niet goed. Maar wel vaak veel rustiger.
    Het schiet op het! Geniet nog maar van de resterende Thaise dagen en brandt het allemaal op je netvlies.

Groetjes,

Marijke en Rob.

• 11 Maart 2006 - 12:17

Juud:

Ai, dit klinkt toch wat minder romantisch. Ik hoop dat jullie reis niet gaat eindigen in een geweldadige demonstratie. Maar ik bewonder het feit dat jullie ook stil staan bij de politiek van Thailand. Er zullen maar weinig toeristen zijn die zo betrokken zijn bij het land. Om mij aan te sluiten bij Gerhard en Eef: het kan ook niet elke dag feest zijn. Doe voorzichtig en geniet nog maar van jullie laatste dagen.

Kus

Juud